onsdag den 11. juli 2012

Restitution er IKKE kun for Tour de France-ryttere!

"Hvis du vil føle dig så svag, u-energisk, ulykkelig og usund som muligt, så skær ned på din søvn! Søvn og god søvnkvalitet er absolut højest på listen over vigtige faktorer for at føle sig energisk og have det godt."

Ordene er IKKE mine, men kommer fra Chris MacDonald, som jeg hørte til et foredrag for nogle år siden. En ret inspirerende taler med både teori og praksis i orden.

Og ja, hvis jeg lige laver en hurtig selv-vurdering, så passer beskrivelsen måske meget godt på mig lige nu. Og sådan set også, hvis jeg kigger et års tid tilbage.

Svag, på den måde, at jeg ikke besidder hverken mentalt eller fysisk overskud til ret meget mere end at komme igennem dagen. Og natten.

Ulykkelig, hvis jeg troede at have tre børn bare var en naturlig vej til konstant glæde i både forældreskab som ægteskab. Livsbekræftende, det er børn! Men det siger jo heller ikke så meget om energiniveau og søvnunderskud.

Usund, jo tak. Har nogen gange set et billede i mit hoved, hvor ALT det junk, jeg har spist i løbet af min barsel, blev lagt op på et bord. Hvis det altså kunne være der. Ikke noget kønt syn. Mens jeg stod i det, virkede det bare som den eneste vej til at klare hverdag og amning af to børn. Og dem, som kender mig godt, ved, at usund mad ikke normalt er hverdag for mig. Men min barsel var faktisk heller ikke særlig normal!

Jeg forsøger virkelig at bryde den onde cirkel. Løber lidt i stedet for slet ikke. Spiser mindre i stedet for meget. Også af det søde. Og jeg ved godt, Chris (hvis jeg må kalde dig det?), at den gode cirkel starter med søvnen. I´m trying ...


Og lige et citat mere fra Chris M. "Alle kroppens og hjernens energi-producerende processer regenererer, når du sover, og din følelsesmæssige sundhed, fysiske sundhed og dit immunsystem afhænger af om du får nok kvalitetssøvn. Det er også værd at nævne, at nok kvalitetssøvn er en af de stærkeste fysiske stress-buffere vi kender i dag".

Jamen, så HOLD OP med at vække mig! Jeg ved ikke, HVORDAN det lykkedes dem, men Vilma & Bertram mestrer suppleringens kunst til fulde. Så snart den ene ENDELIG overgiver sig til søvnen (igen), så når jeg kun at tælle til to, før den anden vågner og ikke kan sove (igen).

Jeg holder faktisk af søvn lige så meget som af hverdag. Og satser på, jeg kommer til at sove alle de dersens lovpligtige søvncyklusser igen en dag. Inden alt for længe. Ihvertfald inden mit hår bliver gråt.

Indtil da, kan jeg kun anbefale Chris MacDonald og hans foredrag. Læs mere ved at klikke her.

2 kommentarer:

  1. ÅÅhh Line lige mine ord..Søvn er overvuderet når man har tvillinger. Mit overskud er ikke eksiterende og søvn, sex og sund mad er noget der høre fortiden til. Men dejligt man ikke er alene i suppedasen:)

    SvarSlet
  2. Jeg tror, vi er MANGE i suppedasen :) Tak for kommentaren :)

    SvarSlet